Hajópadló lerakása házilag
A hajópadló manapság újra kezd divatba jönni, hisz természetes, harmonikus hangulatot varázsol lakásunkba. Ráadásul a padlóburkolatok közül a fenyő hajópadló rendelkezik a legjobb hőszigeteléssel, így ha mezítláb rálépünk, nagy különbéget tapasztalunk a hajópadló és más burkolatok, például egy laminált parketta között, természetesen a hajópadló javára.
Bár a fenyő puhább faanyag más, keményfa burkolatoknál, ezt kiválóan lehet kompenzálni nagy kopásállóságú Fénylakk fafestékkel. Megfelelő lerakással és felületkezeléssel a hajópadló tartós, szép felületet biztosít
A faanyag kiválasztása
Hogy hosszú távon is maximálisan elégedettek lehessünk a hajópadlóval, először nagy figyelmet kell fordítanunk a megfelelő hajópadló kiválasztására. A három legfontosabb szempont a fa fajtája, a deszkák szélessége és vastagsága.
Minél szélesebb a hajópadló, annál inkább hajlamos a teknősödésre. Ha esztétikai vagy más szempontból szélesebb hajópadlót szeretnénk használni, akkor érdemes nagyobb vastagságú anyagból választani, mert ez ellensúlyozza a nagyobb szélesség hátrányait. Tehát például egy 20 centi széles hajópadló hajlamosabb a teknősödésre egy 10 centisnél, de nem kell aggódnunk, ha a 20 centis deszka nagyobb vastagsággal rendelkezik.
1, Pihentessük a faanyagot
Bár elsőre meglepőnek tűnhet, de a megvett hajópadlót érdemes 1-3 hétig abban a helyiségben tárolni, ahol le lesz rakva. Ez idő alatt a hajópadló alkalmazkodik az adott helyiség nedvességtartalmához, a deszkák mérete csökkenni vagy nőni fog. A hajópadlót mindenképpen fektetve kell tárolni, ha van rá lehetőség, akkor a deszkákat letehetjük oda, ahol a végső helyük lesz. Ha nincs lehetőség a teljes felületen való tárolásra, akkor fektessünk le egy sort sík felületen, tegyünk rá párnafákat 20-30 cm távolságban, majd erre jöhet a következő sor és így tovább. Ez azért fontos, hogy a levegő így is átjárja az egész anyagot.
Hibalehetőségek: Ha a hajópadlót nem pihentetjük, akkor ez később vetemedést okozhat, a keletkező feszültség tönkreteheti a padlót.
2, Párnafázás
A hajópadló lerakásának több módja is lehetséges, ezek közül a párnafázás a leginkább javallott. Ilyenkor egy deszkákból álló tartórendszert építünk ki, erre kerül majd a hajópadló. A párnafákat 30-80 cm távolságra kell egymástól elhelyezni, ez nagyban függ a választott hajópadló paramétereitől, (erről mindig érdeklődjön az eladónál). Minél közelebb kerülnek egymáshoz a sorok, annál kevésbé süllyedhet meg a hajópadló. A párnafák közét hőszigetelő anyaggal érdemes kitölteni. Mindenképpen vegyük figyelembe, hogy a párnafákat merőlegesen kell lerakni a hajópadlóhoz képest, így előre tervezzük el a hajópadló fekvési irányát.
Ha most készül az aljzatbetonozás, a párnafákat be is süllyesztheti a betonba, úgy, hogy a párnafák teteje egy síkban legyen a betonréteg tetejével. Ilyenkor azért van szükség párnafákra, hogy legyen mihez hozzácsavarozni a burkolatot. A hajópadlót szokták még osb lapokra is fektetni, de ennek az a hátránya, hogy a deszkák alulról nem tudnak szellőzni.
Hibalehetőségek: ha a párnafák túl messze kerülnek egymástól, a hajópadló megsüllyedhet. Ha a párnafák nincsenek tökéletesen megmunkálva, akkor le kell csiszolni, gyalulni őket. Minden esetben vízmértékkel kell ellenőrizni a tökéletes egyenességet, különben a deszkák közt feszültség keletkezhet, ami nyikorgást, rosszabb esetben roncsolódást okozhat.
3, Jöhet a hajópadló
Fontos, hogy csak a nem vetemedett, megfelelő állapotú deszkákat használjunk fel, ha vannak hibás darabok, vegyük ki őket a többi közül. A felhasználandó szálakat felületkezeljük, A hajópadlót direkt erre a célra tervezett hajópadló kapoccsal érdemes rögzíteni, mert ezzel sérülésmentesen lehet lefogatni a szálakat, így később könnyen visszaszedhető. Az első deszkát hornyával a fal felé, a faltól 1 centiméterre helyezzük fel, majd fogassuk le. A felfogott deszka és a fal közé tegyünk faékeket, majd a következőt üssük fel a már felfogott deszka csapjára. Ezt követően ezt a deszkát is rögzítsük hajópadló kapoccsal, majd jöhet a következő. A már felrakott hajópadlót még a befejezés előtt érdemes tesztelni, hisz ilyenkor még könnyebben javíthatóak az esetleges hibák. Ha recsegést tapasztalunk, akkor üssük szorosabbra a deszkákat. Ha besüllyed a fa alattunk, akkor nem elég szorosan vannak a párnafák. A munkánkat 3-4 lécenként érdemes tesztelni.
A beugróknál, csöveknél munkaigényesebb a folyamat, ezeknél mindig az adott helyzethez kell igazítani a deszkákat. Ha kell, akkor ki kell vágni a csövek helyét. Ha nem elég hosszú a hajópadló, akkor toldásokat kell alkalmazni, ha túl hosszú, akkor le kell szabni a végéből. A lerakás befejezése szintén egy bonyolultabb feladat, hisz ilyenkor egy keskenyebb deszkára van szükség. Az utolsó előtti deszkát ne csavarozzuk le, csak üssük a helyére. Erre ráfektetve az utolsó darabot tudjuk bejelölni a vágás helyét. Az utolsó deszka hornya adja a fal mentén meghagyandó rést, így ezzel nem szükséges külön számolnunk. Végezzük el a vágást, majd vegyük ki az utolsó előtti deszkát, üssük rá az utolsót, majd ezt követően rögzítsük ismét.
Hibalehetőségek: Ha rossz minőségű szálakat is felhasználunk, feszültség, károsodás keletkezhet. Ha nem elég szorosan rögzítjük a deszkákat, nyikorgó padlót kapunk. Mindenképpen teszteljük 3-4 lécenként a lerakott padlót.
4, Befejezés
A lerakott hajópadló körül lévő hézagot fenyőfa padlószegélylécek felerősítésével tüntessük el.